Grote steden

26 september 2017 - Phuket, Thailand

Hi lezers,

Ik ben veilig aangekomen in Bangkok na 14 uur vliegen en 2 uur tussenstop in Moskou.
De plannen zijn op laatste moment gewijzigd, werd door mijn lieve vriendin Malou naar Schiphol gebracht ipv familie door onverwachtse omstandigheden. Uiteindelijk wel beter zo want dat gejank op Schiphol had ik niet gewild. De zenuwen sloegen ineens toe terwijl ik ging inchecken. Hoorde m'n hart buiten mn borstkas knallen, nu gaat het echt gebeuren... no way back. Ik heb er zin in!! Een jaar geleden heb ik dit uitgesproken, maanden aan het plannen en regelen geweest en nu is het zo ver. Time flies, na een heerlijke zomer!
2 weken ben ik bezig geweest met afscheid nemen van alle lieve mensen om mij heen.
Eenmaal ingecheckt en Malou uitgezwaaid te hebben stopte ik mn oordoppen in en kon ik ontspannen met een muziekje in. Amstel Radler erbij, sigaretje voor de spanning en gaan. Als een kip zonder kop liep ik over Schiphol heen. Kon m'n rust niet vinden maar eenmaal in het vliegtuig voelde ik alle spanning van me afvallen. Na de gewoonlijke vervelende vliegtuig probleempjes zoals plassen met turbulentie en het opsnuiven van lichaamsgassen van mede passagiers keek ik met verbazing naar het menu. Want in de 3 uur durende vlucht naar Moskou kreeg ik ook een maaltijd. Nou mensen, ik zal jullie vertellen... het was niet te nassen. Om alvast in te komen in het Thaise eten besloot ik Thaise noodles te bestellen wat zich resulteerde in een hoopje snot met gerookte kip. Na 1 minuut het eten bestudeerd te hebben, schoof ik het treetje naar de 2 Russische heren naast mij. Geniet ervan, heren. Volgende vlucht beter en lang leve het broodje ei wat pa vanmorgen nog heeft klaargemaakt.
2e vlucht (9.5 uur) had ik wat meer geluk. Geen passagiers links en rechts van me... had dus genoeeeg ruimte. En het eten was gelukkig ook goed om te doen. Alleen het slapen was een ramp. Ondanks dat ik ruimte had, zat er een man vlakbij een heel bos om te kappen met z'n gesnurk en er zat een krijsend kind voor me.
Een krijsend kind is vervelend.. maar een Russisch krijsend kind.. dat is pas erg. Weet niet wat er voor Poetin kreten uitkwamen, maar m'n haren gingen ervan overeind staan. Laten we zeggen dat het een laaaaange dag was.
Eenmaal geland en zonder moeilijkheden door de douane op naar mijn bagage. Daar stonden 2 dames me op te wachten gezien ze mijn bagage elders naar toe hadden gestuurd. Word morgen naar mijn hotel toegestuurd. Beetje jammer maargoed.. dat mag de pret niet drukken want ik ben er !!!! En lang leve het noodpakketje wat ik altijd in mijn handbagage heb (schouderklopje voor mezelf).
Uurtje onderweg in de taxi van het vliegveld naar Khao San Road. En ohja.. ze rijden links.. is even wennen. Mijn hotel zitten midden in DE drukste straat van Bangkok dus ga de boel maar eens verkennen. Na ingecheckt te hebben heb ik bij een tentje aan straat noodles met garnalen op rond 10.00uur in de ochtend lokale tijd. Daarna verder Khao San Road opgelopen. De mensen zijn vriendelijk, maar je ziet de geldtekens in hun ogen. Ze willen allemaal wat van je. Na 3 x bijna een tuk tuk ingesleurd te zijn besloot ik om Oost- Indisch doof te worden. 'Oer kapoet' en doorstappen. Heb gelijk een Thais simkaartje geregeld zodat ik overal internet heb.
Na een paar uurtjes rust ben ik door de stromende regen verder gaan kijken. Heb mezelf in een leuk tentje weggezet en een cocktail besteld en eten besteld.
Vervolgens heb ik een half uur massage genomen voor omgerekend 3 hele euro's😁
Het is de hele avond nog niet droog geweest. Maar in combinatie met het warme temperatuur hoor je mij niet klagen.
Met een cocktail in m'n hand in een leuke open bar midden in de drukke straat, heb ik me de rest van de avond wel vermaakt. De service is goed, want als mn glas halfvol was, werd ie alweer bij geschonken. Voor 5 drankjes x 160 Baht (omgerekend 20 euro) heb ik van 6 tot 23 vertoefd in dit barretje. Tegen 23.00 uur zag je dat Khao San Road omgetoverd werd van een drukke winkelstraat naar een uitgaansplek. Tijd voor mijn bedje.. lange dag geweest.

Dag 2
Dus.. de alcohol kwam niet zo lekker binnen vannacht.. daarnaast ben ik door de jetlag paar keer wakker geweest dus ik besloot het ontbijt maar te missen (voor 10.00uur) en lekker in bed te blijven tot half 12. En laat nou precies om half 12 mijn bagage binnen komen. Alsof ik het wist.. jippayy Vandaag is een mooie dag qua zonnetje dus ik besluit erop uit te gaan.
Een van de tuktuk chauffeurs waar ik gister door aangesproken ben probeerde ik te zoeken in de drukke straat. Helaas geen resultaat dus ik ging mee in het gesprek van een andere tuktuk chauffeur. Ik had m'n lijstje al klaar met dingen die ik wilde zien tot ik ineens 'SOPHIEEE' hoorde. En jawel.. de tuktuk chauffeur van gister. Hij stal me weg bij de andere chauffeur en hij heeft als eerste naar Wat Pho gebracht. Een tempel met een heel groot gouden Buddha beeld. Prachtig en indrukwekkend.
Vervolgens bracht hij me naar een tourist center.. waarom weet ik niet.. of toch wel.. Zal wel connecties zijn en een manier om op mn geld te azen. Ik had wat vragen dus ik ging naar binnen. Na 10 minuten praten toverde ze een rekenmachine tevoorschijn.. of ze de rest van mijn tijd in Thailand voor me mocht plannen voor omgerekend 800 euro. Euhm No Thankyou. Ik regel het allemaal zelf.
Je had d'r gezicht moeten zien.. als blikken kwamen de doden. Gauw wegwezen hier!
Op naar de volgende bestemming.. boottocht over de rivier met uitzicht over de skywalkers, floating market en alle huisjes langs de rivier. Ik besloot mijn tuktuk chauffeur mee te nemen. Van grote paleizen tot houten hutjes die scheef gebogen in het water stonden en kindjes die uitbundig zwaaide terwijl ze aan het vissen waren. Met verbazing zat ik naar sommige hutjes te kijken.. hoe kunnen mensen zo leven? Maar aan de andere kant... hun zijn niet anders gewend. Ondertussen legde de tuktuk chauffeur het een en ander uit. De uitleg was als volgt bij elk groot huis wat we zagen: 'isse bik boss living there'. Hij vertelde me ook nog over zijn eigen leven. Hij vertelde dat hij in het noord- oosten van Thailand woont met zijn familie. Omdat daar geen werk is komt hij hier 4 maanden werken en gaat dan weer 1 maand terug naar huis. Heb de beste man op een biertje betaald, niet uit medelijden maar gewoon uit respect. Cheers mate.
Na mijn portie uitlaatgassen voor de komende 30 jaar wel gehad te hebben en een dikke kroel van de tuk tuk chauffeur gekregen te hebben, ben ik weer terug gegaan naar het hotel. Tijd om te zwemmen op het dak van mijn hotel met een mooi uitzicht over Bangkok. En ach.. die paar regendruppels doen mij niet laten smelten. Vervolgens heb ik roomservice op mijn kamer besteld en een leuke film gekeken. Had geen zin in de drukte die ik buiten hoorde.

Dag 3.
Zo, klokje rond geslapen. Kan nu wel zeggen dat ik van de jetlag af ben. Even mijn mail checken en jahwel.... Mijn vlucht vandaag is vertraagd met 2 uur due technical problems. Dan nog maar een koffietje en wat shoppen op Khao San Road.
Aangekomen op het vliegveld en 3 x naar de verkeerde balie gestuurd te zijn stond ik dan eindelijk in de goede.
Genoeg tijd om mijn omaatje te videobellen want die is 95 jaar oud geworden vandaag. Vond ze toch wel beetje gek om me zo op de telefoon te zien.
Ff wat gegeten, rijst met biefstuk. Sinds dat ik in Thailand aangekomen ben krijg ik niet veel eten weg. Denk dat ik nog moet acclimatiseren aan het weer. Het ziet er allemaal zo lekker uit maar als ik eenmaal voor m'n neus heb is mijn trek gelijk weg. Niet dat dat erg is😁. Als het maar niet blijft aanhouden.
Eenmaal bij de gate was er wederom vertraging. Ik vraag me af of ik hier aan moet gaan wennen of dat ik gewoon pech heb. Nu maar hopen dat mijn bagage dit keer wel in het juiste vliegtuig zit. Ondertussen vermaak ik me wel met de muziek die door mijn oordoppen galt.
Op naar Phuket! Waar ze erg gehaaid zijn. Ik heb van te voren uitgezocht hoeveel het kost om van vliegveld naar hotel gebracht te worden. Laat me natuurlijk niet zomaar besodemieteren. 600 Baht (15 euro) voor 1 uur rijden. Na 5 min rijden stopte hij bij een tour operation bureau waar een vrouwtje mijn auto instapte. Ze vroeg naar mijn plannen en ik vertelde haar dat ik morgen naar Koh Phi Phi ging. Ben met haar mee naar binnen gegaan om ticket voor de ferry en vervoer vanaf hotel te regelen morgen. Ook dit heb ik ff gegoogled wat de kosten zijn en ik zat er bij deze mevrouw niet ver naast. Ze vroeg 50 Baht (1,20 euro) meer dan ik had gegoogled. Maar ach, je kan het maar niet snel genoeg geregeld hebben. Ben de grote steden na 3 dagen al beu. Zoals voorspeld maar dacht.. je kan het niet missen. Nou, volgende keer weet ik wel beter.
Op naar nog 1 avondje in de grote stad: Phuket.
Zal jullie even vermaken met mijn ervaring en bevindingen.. Phuket? Nooit meer! Wat een rampenplan voor mij! Eenmaal in het hotel ben ik richting Phuket Road gelopen(10min). Waarbij het ondertussen kei hard begon te regenen. Om er vervolgens na 10 min achter te komen dat ik een poncho bij me had... gekregen van mijn lieve collega's. Terwijl ik al door en door nat was. Maargoed.. ik had trek en wilde een cocktail. Gewoon nergens iets lekkers te bekennen en nog geen toeristen gezien. Dus ik spot de KFC in de verte en ren haast nog niet naar binnen. Te laat want ze wilde niks meer maken gezien ze 10 min later dicht gingen (20.50uur). Dus ik goed chaggerijnig naar de supermarkt. Een pak crackers gekocht met een sapje. Oké... dan maar een massage.. Dus ik loop de supermarkt uit en wil de straat oversteken tot ik gepasseerd werd door een dikke, vieze, vette, witte rat met rode ogen. Als jullie hadden gezien hoe ik als een debiel de stoep oprende, dan hadden jullie in een deuk gelegen. Eenmaal op de stoep scheert er een groepje kakkerlakken voorbij. AAAAAHHH!!! En die Thaise maar lachen, grrrrr!! Goed en wel een massage salon ingedoken voor 1 uur Thai massage want zoals jullie kunnen voorspellen was die hard nodig. Lekker hoor, zo'n Thaise massage zal ik je vertellen. De beste mevrouw vertelde mij in haar gebrekkig Engels dat ik haar eerste klant was en dat ze vandaag uit Chiang Rai (Noorden van Thailand) overgekomen was. Om meer ervaring op te doen gezien het hier toeristischer en drukker is.
Uur later helemaal zen, en weer terug naar het hotel. Om vergezeld te worden door een doggy😃 heb hem wat van mijn dierbare crackers gegeven. En ja hoor.. de kleine vlooienbal liep mee.. Helemaal tot aan de deur van het hotel, wat was ik blij met deze security hond. Om vervolgens als een idioot voor de deur van het hotel te gaan blaffen. Toch niet zo blij meer mee.... Even bijkomen en stiekem ook kei hard lachen van en om deze avond. Morgen word ik om 10.00 uur opgehaald met de taxi en naar de pier gebracht om vervolgens naar mijn volgende bestemming te gaan: Koh Phi Phi.

Dag 4.
Les 1. Vergeet nooit een hotel te boeken met ontbijt a.u.b.
Na een avondmaaltijd van crackers had ik toch best wel trek... Om er beneden in de lobby achter te komen dat ze geen ontbijt hebben maar koekjes. Ik prop er gauw 3 in mijn mond en ga mijn spullen verder pakken.
Ik heb nog 20 min voordat ik opgehaald word.. maar in Thaise begrippen kan dit ook half uur tot 3 kwartier duren. Ik dacht ik loop gauw naar een 7/11. Een supermarkt waar ze van alles hebben. Blij keer ik weer terug in het hotel met mijn broodje en wil uitchecken. Precies 10.00 uur word ik opgepikt! Mooi zo. Op naar mijn allereerste eilandje: Koh Phi Phi.
Daarover zal ik jullie over een aantal dagen weer inlichten.
Tot dan!! Liefs, Sophie

1. 'Bijzondere' Yvonne 😀:
    26 september 2017
    Jeetje Sophie! Zo leuk om te lezen zeker omdat ik er ook echt een beeld bij heb. Ben zelf natuurlijk ook geweest. Heel veel plezier nog! Het is zo'n mooi land!!!
    X
  2. Kiki:
    26 september 2017
    Sooof hahaha ahh leuk je verhalen!! Super cool dat je t bijhoudt. Voor ons sowieso en voor jezelf. Zoals je merkt ga je zooo veel meemaken! Enjoy schattie!! Hopelijk minder regen, lekkerder eten en minder ongediertje op Phi Phi! Be safe, kus!
  3. Ansje:
    26 september 2017
    Je schrijft heel leuk sops! Precies zoals ik je ken!!
    Ben al weer benieuwd naar je volgende verhaal!!
    Pas je wel een beetje op jezelf, ook met eten.
    Have fun stoere chick!
    Dikke kus van mij X
  4. Amy:
    26 september 2017
    Phi phi!!! Yeah! Als je tijd hebt, even een Bucket halen bij de Stockholm bar 🤗 Geniet mopske.. kan nu alleen maar beter gaan! ❤️
  5. Ellie wevers:
    26 september 2017
    Onder de Spaanse zon geniet ik van jou reis knap hoor zo een klein meisje 😍goed uit kijken hé.
  6. Nancy Cloïn:
    26 september 2017
    Sophie wat kan jij heerlijk schrijven, zie het zo voor me!
    Hoor weleens van backpack-reizigers dat ze voor nood altijd dieet-repen bij zich hebben, dat geeft een lekker vol gevoel😘
  7. Jeanette Christiaans:
    27 september 2017
    Hey Sophie...
    Leuk om te lezen en natuurlijk ook de foto's ....nog gefeliciteerd 🎂🎁🎉🎊met je oma😘 geniet van de eilanden 😘😘😘
  8. Tante Chris:
    28 september 2017
    Hey moppie. Wij gaan straks rijden naar Spanje, maar we blijven online. Oma heeft genoten van jouw eerste blog. Het stelde haar ook gerust. Take care en geniet ervan😍