Koh Phi Phi & Koh Lanta

29 september 2017 - Tambon Sala Dan, Thailand

Dag 4.
Koh Phi Phi. Wauw. Toen ik in de ferry zat onderweg en in de verte Koh Phi Phi zag, wist ik het al. Hier ga ik me goed weten te vermaken en het zal heel anders worden als voorgaande dagen.
Bepakt en bezakt, want ja, op de boot besloot ik dat het tijd werd om die backpack maar eens op m'n rug te sjouwen ipv mee te sjouwen. Goed en wel met 20 kg op mijn rug stapte ik van de boot af.. oei.. geen gekke bewegingen maken Sophie, zei ik tegen mezelf. Voor je het weet lig je gestrekt hier op die pier. Een drukte van jewelste op die pier zal ik je zeggen. Je moet 20 Baht betalen om überhaupt het eiland op te komen om het natuurgebied te beschermen ivm de drukke toerisme op het eiland. Daar waar ik dacht dat ik 15 minuten naar het hotel moest lopen, zag ik ineens een ventje staan met op zijn bordje het naam van mijn hotel: Cobble Beach. Ik sprak hem aan en hij wees me naar een plek waar ik op hem moest wachten. Ik leunde tegen een muur aan om het gewicht van de backpack te beperken. Want ik zal je vertellen.. Als ik die backpack op en af moet doen lijk ik net net een dronken aap die op een balk moet balanceren.
Ondertussen was ik het straatje aan het inspecteren. Kledingwinkels, massage en beautysalons, farmacie, tattooshops, bars en restaurants wisselen elkaar af. Ze lijken en verkopen allemaal hetzelfde. Niks is origineel.
De toestroom van toeristen werd minder en je zag alle locale mensen weer terugkeren van de pier en in straatjes duiken om op een kartonnen dozen verder te slapen tot de volgende lading toeristen weer binnen komt.
Ik liep met mijn mannetje van het hotel mee... gelukkig pakte hij al gauw een kar waar hij mijn backpack in vervoerde naar het hotel. Goed 10 min doorstappen (want sjee, wat liep dit manneke hard) door alle drukke straatjes, heuvels door en vervolgens nog tientallen trappen kwam ik aan bij de receptie. Goed bezweet en buiten adem want weigerde te stoppen onderweg. De receptioniste vroeg of alles wel goed ging.. one moment miss.. gotta catch my breath! Paar minuten later arriveerde ik in mijn kamer. Vervolgens mijn bikini aangetrokken en op zoek gegaan naar het zwembad. Vele trappen naar beneden arriveerde ik er.. Wauw! Het zwembad had uitzicht op de baai, bergen en de zee. Een geluksmomentje was dit. Snel een duik nemen, want het was nodig. Helaas was dit maar korte duur want 5 minuten later begint het te stortregenen. Dan maar aan de bar een cocktail bestellen uit een kokosnoot. Lekker maar veel! Burp. Ik werd vergezeld door een klein, jong katje dat de grootste lol had met mijn wiebeltenen. Paar uurtjes later ben ik goed voorbereid voor een avondje uit want jawel.. liet me niet weer natregenen en nam mijn regenjas mee. De eerste 200 meter vanaf het hotel naar de drukke straatjes was donker!! Vleermuizen scheerde rakelings over mijn hoofd en lang leve de zaklamp op mijn telefoon want sinds gister toch wel een kleine trauma opgelopen met de kakkerlakken en die vieze rat. Zoveel keuze aan restaurantjes dat je haast niet weet waar je moet kijken. Besluit mezelf neer te planten bij een Italiaans restaurant waar ik een ceaser salad bestelde met frietjes. Een wat oudere Spaanse man kwam naast me zitten en kuste elegant mijn hand ( wordt dit nog gedaan ja?) toen hij zich voorstelde. Hij vertelde enthousiast over zijn dag, dat hij was wezen duiken.
Paar minuten later ging ik een rondje lopen, waar zal ik nu eens naartoe gaan?
Ik werd aangesproken door een Amerikaanse knul om iets lekkers te bestellen in de Banana Bar. Elke avond is daar van 7 tot 9 een filmavond. Jot, waarom niet ?
Ik bestel een Corona en heb me rot gelachen om de film Bad Cops. Nadat de film afgelopen was werd ik aangesproken door een groepje jongens en meiden die zich allemaal op reis ontmoet hebben. Ik besluit me bij hen te voegen en gaan samen op pad naar een leuke bar waar ik mijn eerste bucket bestel. Voor de oudere generatie lezers zal ik dit even kort maar krachtig uitleggen: een klein emmertje met drank.
Kort erna zijn we naar het strand gegaan waar ik overrompeld werd door de muziek, vuurshows, drank en mensen. Party time! Na de stoelendans gedaan te hebben, limbo dansen en mijn heupjes flink losgegooid te hebben ben ik een paar uur later er tussen uitgeknepen. Nog verbaasd van alle taferelen die mensen uithaalde om onder die limbo door te komen voor een gratis shotje. De limbo stok was zo n paar centimeter van de grond verwijderd en sommige mensen nestelde zich in elkaar om in een goede evenwicht onder die stok door te komen.
En wat werd er veel gratis drank weggegeven, wow!
Mensen keken mij dan ook heel raar aan toen ik cola ging bestellen. Zo raar dat sommige hun biertje aanboden.. euhh nee.. bestel niet voor niks cola!
Oja... En laat ik mijn regenjas natuurlijk niet nodig gehad hebben hele avond..

Dag 5.
Goed zat en gelukkig heb ik als een roosje maar liefst 4.5 uur geslapen. Gezien het hier op de kamers best wel gehorig is, werd ik wakker gemaakt door het gerochel en gehoest van mijn buurman. Nou, vooruit.. 8 uur.. laat ik er maar uit gaan... voorzichtig...
Oh, valt mee.. mijn hoofd voelt gelukkig niet te zwaar aan. Lang leve die cola😁
Op naar het ontbijt en waaaahaaauw, wat een uitzicht. Het zonnetje schijnt en met een ontbijtje voor me geniet ik van het prachtige uitzicht. Gezien ik morgen dit mooie eilandje al verlaat besluit ik vandaag een excursie te boeken. Nog geen 15 meter van mijn hotel loop ik een tourbureau in. Een wat oudere Engelsman legt mij uit wat de excursies inhouden. Ik besluit de excursie van 14.00 tot 19.30 te doen zodat ik kan genieten van een mooie zonsondergang en de lichtgevende plankton. Dan nog maar een duik nemen in het zwembad!
Op de boot aangekomen kregen we al een duidelijke waarschuwing. Gezien het een longtailboat is mag men tijdens het varen niet gaan staan of bewegen en we moesten voor evenwicht in de boot zorgen. 'YOU UNDASTAND PEOPLE? YES SIR ! '
De eerste stop van de excursie was Monkey Beach.. precies zoals het er staat. Overal apen.. En totaal niet bang van mensen. Maarja.. niks geks ook gezien het kleine stukje strand afgelaaien stond met toeristen. Apen bungelde in de bomen om een duik op mensen of in het water te nemen. Vanaf een afstandje zitten genieten van deze taferelen.
Volgende stop: Viking Cave. Dit is een broedplaats voor vogels waar geen toeristen mogen komen. Dagelijks zijn hier locals aan het werk om peperdure vogelnestjes te oogsten van de Aziatische gierzwaluw. Hier word in China soep van gemaakt. Duss....
De volgende stop:
Pi- Ley Lagoon. Een uur lang snorkelen in superhelder water. Vanaf een boot gooide ze eten voor de vissen waardoor je dus ineens in een massa school vissen zwemt. Heel bijzonder en heb me dan ook prima een uur weten te vermaken van al het moois onderwater.
Gelukkig werd er ananas op de boot uitgedeeld, want met dat zoute water is het wel lekker om wat anders dan een water of zout smaak in je mond te hebben.
Volgende stop: Maya Beach.. Ja, van die film, the Beach met Leonardo DiCaprio. En Nee, die heb ik niet gezien. Ach, kan ik hem alsnog kijken thuis en zeggen; Hey, daar heb ik in het water gedobberd. Heb het al veel bij mensen voorbij zien komen dat ze er geweest zijn. Maar niemand verteld er even bij hoe moeilijk het is om hier te komen. De boot kon niet dichtbij komen omdat de golven te sterk waren. Maar of we even naar de klimtouwen bij de rotsen wilde zwemmen. Terwijl ik aan het worstelen was met de golven en met de touwen was ik erg blij toen ik eenmaal boven was. OEI, wat was ik blij met mijn debiele waterschoentjes. Want sommige mensen hielden sneeen over van die touwen. Vervolgens moest je 3 min lopen om aan te komen bij Maya Beach. Maar echt wel alles waard om dit te mogen zien. Wederom veelal toeristen alhoewel het rond dit tijdstip ( 17.00- 18.30) wel mee viel, heb ik mij laten vertellen. De zon verscheen achter de megagrote rotsen.
Goed een uur in het water rondgedobberd te hebben zijn we weer terug naar de boot gegaan. Daar heb ik mijn zak dropjes die ik van mijn buurtzorg cliënten heb gekregen eens rond laten gaan op de boot. En iedereen vond het lekker.
Onderweg terug richting Koh Phi Phi hebben we midden op zee de zonsondergang gezien. Nooit geweten dat de zon binnen zo'n korte tijd achter de horizon verdwijnt. Terwijl de golven tegen de boot aan klotsen, genoot ik van het uitzicht.
Volgende stop, last but definitly not least: lichtgevende plankton zien. Hier moesten we een uur op wachten eer het helemaal donker was. In plaats van op de boot te wachten besloot ik gezellig op een strandje te wachten samen met de andere mensen van de boot afkomstig uit alle delen van de wereld. We werden ook nog vergezeld door krabbetjes en andere gedierte. Ouch.. gestoken! Flinke plakkaten zitten op de achterkant van mijn bovenbenen!
Het is tijd, snorkel op en gaan. Het was pikkedonker en greep naar de hand van de tourguide. Hij verplaatste me naar een rustig stuk in het water vlakbij rotsen. Ik moest onder water mijn handen bewegen en dan zou het plankton licht geven. En ja hoor... wauw. Wat bijzonder ! Na een goede 10 minuten als een zeemeermin in het water te bewegen om maar lichtgevende plankton te zien, zijn we terug gegaan naar Koh Phi Phi. Na een heerlijke lange douche en wat gerust te hebben ben ik gaan eten. Inmiddels was het 22.00 en had voor het laatst om 13.00 uur gegeten.
Heb een heerlijke beef en glass noodle soup op met Thaise loempia. Lekker!
Dacht, ga lekker op tijd naar bed. Tot ik weer voorbij de Banana bar liep, de plek waar ik gister de film heb gekeken. En daar stond die Amerikaan weer, met z'n smoothtalk en voor ik het wist zat ik met een Malibu cola aan de bar. Valt mij op dat er veel mensen van buitenaf hier staan te proppen voor café's en dergelijke. Hoe zou dat werken? Werken voor gratis verblijf ofzo.. daar moet ik toch eens achter zien te komen hoe dat werkt.
Na mijn drankje ben ik toch weer teruggegaan naar het hotel, over het strand langs alle drukte. Toch nog even de sfeer proeven.
Onderweg liep ik langs een van de vele tattoo shops waar ik aangesproken ben met 'Hello Miss'. Euhm Hi! 'Can I walk with you? No, why? En daar kwam tie hoor terwijl tie z'n handschoenen uitdeed. Schijnbaar was die 'No' niet helemaal duidelijk. Hij vroeg wat mijn plannen waren en hoelang ik op Koh Phi Phi zou blijven. Ik antwoordde dat ik morgen zou vertrekken waarop hij vroeg wanneer ik terug kom? 'Someday' was mijn antwoord waarop hij direct antwoordde.. I will wait for you..2 days, 2 years.. Ill wait! HAHA gezien ik een mega kneus ben in dit soort dingen en totaal niet geïnteresseerd was antwoordde ik met ; Byeeeee! Ik liet de verbaasde man staan en liep gauw door naar mijn hotel. Smooth, Soof zei ik tegen mezelf. 😂
Nog even van het nachtuitzicht genieten vanaf het zwembad, heerlijk. Onderweg kwam ik grote slak en een dikke pad tegen. Kijk, dit soort beestjes kan ik nog handelen.. 😜

Dag 6.
Helaas kort geslapen in verband met luidruchtige Engelse buren.
Spullen pakken en door naar het volgende eilandje: Koh Lanta. Meer rust, minder party! Ook lekker. Met de 20 kilo op mijn rug ben ik in 15 minuten naar de pier gelopen.. trappen af, heuvels op.. wat een workout zo net na het ontbijt in de volle zon. Op de pier word je door een horde aan Thaise mannen aangesproken voor allerlei taxi en excursie mogelijkheden.
No, no.. dit word me te druk. Zeker met die 20 kg op m'n rug. Op de boot ging het verkopen gewoon verder dus heb mijn taxirit zometeen maar vast geregeld naar het hotel, samen met het stelletje wat ik gister op de excursie ontmoet.
We moesten in een open truck klimmen, want sja.. zo gaat dat hier.
Eenmaal in het hotel aangekomen vertelde die Thai in zijn gebrekkig Engels dat het beter was als ik naar een ander hotel ging ivm zwembad renovatie.
Scooter met een jong ventje stond al klaar om me weg te brengen. Mijn backpack tussen z'n benen en ik achterop. Hupsa.. 2 minuten later arriveer ik bij receptie van Peacefull hotel. Waar ik voor de receptie mijn schoenen uit moest doen.. want dat is hier een reken van reinheid. Zo ook bij alle lokale supermarkten. De 2 meiden van de receptie ontvingen mij met hun gebrekkig Engels en brachten mij naar mijn kamer.
Waar een olifantje gemaakt van handdoeken en een salamander mij aan het opwachten waren.
Vervolgens heb ik een scooter gehuurd en ben ik een stuk gaan rijden om te kijken wat er in de omgeving was. Het valt mij op dat er weinig toeristen zijn.
Gezien ze mij met een lege tank hebben weggestuurd ben ik maar gaan tanken.
Omdat ik best trek had ben ik bij een lokale markt gestopt waar ik loempia en een zoetig broodje gegeten heb. De loempia word in een plastic tasje met saus meegeven, best handig moet ik eerlijk zeggen.
Vervolgens ben ik doorgereden naar de Lanta Animal Welfare Center. Een opvangplaats voor katten en honden van het hele eiland. We kregen een tour van een Engelse mevrouw die hier al vanaf 2009 woonachtig is. Het is opgericht in 2003 door een Zweedse vrouw die hier op vakantie is geweest en medelijden kreeg met alle dieren. Daarnaast heeft zij eerst een kookschool geopend om met dat geld een stuk land te kopen voor de opvangplaats. Een thuisbasis voor 35 katten en 31 honden. We kregen een rondleiding en de afschuwelijke verhalen wat sommige dieren hebben meegemaakt. Een ouder stel uit Hilversum deden met mij de rondleiding. Erg leuk om ff Nederlands te lullen maar die vrouw dacht dat ze met honden kon communiceren door terug te blaffen. Top idee vrouwke! Gezien de honden erg fel terug blafte. Ik snap die honden wel...😂
Aan het einde van de tour ben ik een van de honden gaan uitlaten.. alsof ze het wist want toen we dr ging halen sprong ze in mn nek en wilde me hele tijd likken. Ook wel sneu voor die wel 3 andere honden..
Eentje legde zn koppie in mijn armen en keek me zielig aan. Nou vooruit, morgen kom ik terug voor jou.
Nadat ik terug was van het uitlaten stond ik nog even met de Engelse mevrouw te praten tot er een kleine puppy binnen gebracht werd. Aaah wat een schatje. Mocht hem niet aanraken omdat hij eerst nagekeken moest worden. Deze was net gered van een tempel.
Daarna ben ik op de scooter verder gaan touren. En dat ding kan hard gaan trouwens, sjee! Ergens bij een wegrestaurant ben ik gestopt om lekker wat te eten met een biertje erbij. Heerlijk was het.

Dag 7.
Na een rustig avondje en op tijd naar bed besloot ik vandaag mijn wasspulletjes naar een laundry te brengen. Morgen 8.00 uur ophalen en betaal er omgerekend zo'n €2.50 voor. Besloot de scooter voor datzelfde bedrag vol te gooien want ben van plan veel te rijden vandaag. Wil het eiland verkennen maar eerst even op zoek naar een ontbijtje.
Ik besluit ergens een smoothie te nemen met 1 croissantje om vervolgens weer door te gaan.
Het is genieten, met dit warme weer op een scooter door de ongerepte natuur, lokale dorpjes heen te rijden met een prachtig uitzicht op de jungle en de zee.
2 x een pitstop genomen bij een lokale zilversmid waar ik een armbandje voor mezelf heb laten maken van echt leer en zilver. 2e pitstop was bij een tentje aan het strand waar ik lekker fruit op heb.
Daarna ben ik weer teruggegaan naar de Animal Welfare Center om met de puppys en kittens te knuffelen en om weer 1 van de honden uit te laten samen met 2 vrijwilligers. Ze hebben in dit rustige seizoen een flink tekort aan vrijwilligers dus daar waar ik mijn steentje kan en mag bijdragen, doe ik dat.
Vervolgens ben ik naar mijn hotel gegaan en ik was mooi op tijd want het kwam met bakken uit de hemel. Helaas ging hierdoor mijn plan om de zonsondergang op het strand te zien, niet door. Maar die mag ik gelukkig nog genoeg mee maken.
Een lekker rustig avondje en contact opgenomen met het thuisfront.
Een moment van geluk gaat door mij heen door alle lieve mensen om mij heen, die geintresseerd zijn in hoe het met mij gaat.
Bij deze, I love you all❤

Volgende stop: Krabi & Koh Phangan, Koh Sumai en Koh Tao.

Tot de volgende!! Liefs, Sophie

1. Simone:
    29 september 2017
    Wat een leuk verhaal weer Sophie!
    Zo leuk om jouw reis zo te kunnen volgen, en je kan het echt zo leuk vertellen.
    Ik wacht met smart op je volgende verhaal, en zal dit verhaal weer met veel enthousiasme overbrengen naar onze mensjes!
    Enjoy!!
  2. Cees:
    29 september 2017
    Wanneer ga je een boek schrijven buuf 😉
    Enjoy heej xxx
    Hug
  3. Nienke.:
    29 september 2017
    Hey Sophie. Wat een leuk verhaal weer. Ik wacht al op je 3e blog hoor ;) Ik kan me sommige dingen helemaal inbeelden. Wat fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt en zo van alles geniet. Van de charmante oude Spaanse man tot de pups en kittens in de opvang. En het uitgaan enzo natuurlijk. Geniet er lekker van meis!! xxx
  4. Pascalekke:
    1 oktober 2017
    🤣🤣echt heerlijk om te lezen... ik hoor t je gewoon vertellen!! Zalig!!! Geniet meid!! Ik kijk weer uit naar de volgende blog!!
  5. Bianca:
    4 oktober 2017
    Zo leuk om te lezen Sophie! Veel plezier xx
  6. Petra Somers:
    5 oktober 2017
    Hoi Sophie, het gaat helemaal goed komen met die reis van jou!!!!! Ik weet er alles van dus..........lekker genieten! Van al het mooie dat Thailand te bieden heeft!!! De groetjes van mij en Fleurtje. Enne ik blijf je vokgen hoor x